zondag 7 oktober 2018

Mijn klas

Mijn klas is een plaats waar ik me thuis voel...

Bij elke start van het schooljaar hangen de uiltjes te pronken aan mijn klasdeur.

Dit schooljaar mocht ik 14 bengeltjes verwelkomen in mijn nestje.

Elke ochtend starten we met de vraag van vandaag... Op het digitaal bord projecteer ik een vraag die de kinderen 's morgens bij het binnenkomen oplossen. dit zorgt ervoor dat de juf de tijd krijgt om vlug de maaltijden in de voeren en heel snel de huiswerken te controleren.


Ik hou van een strikte structuur in de klas. De ervaring leert mij dat kinderen die structuur nodig hebben. Ik werk met een ochtend- en avond routine. Zo weten de kinderen heel duidelijk wat er van hen verwacht wordt.

Aan de hand van een weekschema kijken de kinderen niet alleen vooruit, maar weten ze ook wat er reeds voorbij is. Naast het weekschema maak ik alsook gebruik van een maandkalender. Daarop staan alle geplande activiteiten.


Lezen, leesplezier, correct lezen,  technisch lezen en begrijpend lezen is een onderdeel geworden van mijn juf - zijn. Ik probeer mijn prinsen en prinsessen in de klas voldoende te stimuleren om te lezen. Ik maak daarbij gebruik van verschillende projecten. Meer daarover later. Maar een uitgebreide en een gevarieerd aanbod van boeken is toch wel de start.





Kinderen houden hun gelezen boeken (zowel van thuis uit, als de boeken die ze lezen in de klas) bij op een biebkaart.

Mijn werkplaats is misschien toch ook het vermelden waard. Ik probeer elke avond mijn bureau netjes achter te laten. Elke avond tracht ik mijn klas te verlaten zodat ik de volgende ochtend rustig kan starten.

Aan mijn bureau heb ik een tafel geplaatst zodat ik bij verlengde instructie het groepje heel dicht bij me heb.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten